Lego robotika a köznevelésben

LEGO robotika a köznevelésben

 

A digitalizálódó gazdaság és társadalom fokozatosan növekvő jelentőségű alapkészségévé váltak a digitális készségek.

Egyre inkább függ a digitális eszközök kezelési képességétől a társadalmi és munkaerőpiaci érvényesülés.

A mi feladatunk a jövő digitális állampolgárainak felkészítése a felnőtt életre.

Növekvő jelentőségük ellenére a társadalmon belül a digitális készségek különbségeket mutatnak a terület

és szociális helyzettől függően.

Az esély megteremtése miatt is fontos, hogy az oktatás és a képzés kiemelten kezelje a digitális készségek fejlesztését.

A LEGO robotika különösen alkalmas eszköz a digitális kompetencia fejlesztésére kiegészülve a médiatudatosságra neveléssel,

nagyszerűen alkalmas az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére is.

Az algoritmus olyan konkrétan meghatározott véges sok művelet sorrendje,

amely során elemi részekre bontjuk, analizáljuk a feladatot,

majd a megoldásnál a lényegi elemek kiemelésével keressük a megoldásokhoz vezető utat,

több különböző megközelítést is magában

hordoz, amely elvezethet egy elfogadható eredményhez.

A kreativitás fejlesztése játékkal indul. Az oktatás felismerte a LEGO robotikába

rejlő lehetőségeket.

A legfontosabb eszköz egy programozható minikomputer, amely szenzorain keresztül

érzékeli környezetét,

programozással elérhetjük, hogy reagáljon a változásokra. Ez az eszköz a MINDSTORMS névre keresztelt robot.

A robot működését tekintve úgy képzelhető el, hogy készítünk egy konstrukciót, általában egy cél feladatra

LEGO építő elemeket használva.

Beépítjük a konstrukcióba a minikomputert, amelyhez szervo motorokat és a környezet fizikai, kémiai jellemzőit

mérni tudó szenzorokat kapcsolhatunk.

Egy számítógépen elkészítjük a robot programját, amely a szenzorokból érkező adatokat értelmezi

és az utasításoknak megfelelően vezérli a motorokat. A szoftvert a LEGO biztosítja.

Ha feltöltjük az elkészült programot a robotra az már autonóm módon képes a működésre.

Érdekes, izgalmas, kreatív gondolkodásra serkentő feladat a LEGO robotika a tanulók számára, igazi élmény.

 

Sorgerné Berényi Aranka

informatika tanár

 

 

Fájlok

LEGO_robotika_a_köznevelésben.pdf (214 KB)
LetöltésMegnyitás